De eerste helft van de twintigste eeuw was wellicht een van de meest bewogen,revolutionaire, tragische en tegelijk vooruitstrevende periode van de menselijke geschiedenis,met als dieptepunten twee wereldoorlogen die de hele samenleving volledig en voorgoedhebben veranderd. Deze tijden kenden ook een buitengewone uitbarsting van creativiteit in de kunsten, die trachtten zowel de ongelooflijke technische voorsprongen als het ongekende menselijke leed te verbeelden en verklanken.
Het festival start symbolisch met Salomé van Richard Strauss. Deze baanbrekende opera, gebaseerd op het toneelstuk van Oscar Wilde werd voltooid in 1905 en werd gelijk een van de grootste evenementen in de muziekgeschiedenis. Grote componisten zoals Mahler, Schönberg, Berg en Webern reisden om de première mee te maken in Dresden. Het erotische, zeer gewelddadige libretto en de modernistische, expressionistische muziek maakten diepe indruk - de 20e eeuw was hiermee duidelijk begonnen.
Tijdens het weekend van 28 tot 30 juni zullen de musici van deze Scaldis festival editie verder de rumoerige jaren rond en tussen de 2 wereldoorlogen verkennen.
Op vrijdag 28 juni in Emmadorp worden de “Roaring Twenties” - het rijke, cosmopolitische muziekleven van het Parijse interbellum - gevierd. U zult o.a. van de grillige dansen van l’Histoire du Soldat van Stravinsky, de poëtische doch wispelturige Vioolsonate van Debussy en het prachtige Duo voor viool en cello van Ravel kunnen genieten.
Zaterdag 29 juni hoort u zowel het verlangen naar het verleden in de nostalgische muziek van Rachmaninov, het bruisende modernisme van de volksgeïnspireerde werken van Bartok en Dohnanyi als de diepe tragiek van het 2e Pianotrio van Sjostakovitsj. Dit werk werd in 1944 geschreven ter nagedachtenis van Sjostakovitsj’s beste vriend Ivan, overleden tijdens de evacuatie, en verbeeldt op een aangrijpende wijze het gevecht tussen het menselijke en het onmenselijke. Het joods geïnspireerde motief van het laatste deel zou verwijzen naar de afschuwelijke gebeurtenissen in de vernietigingskampen, maar het werk in zijn geheel is een schreeuw tegen alle oorlogen en dictaturen.
Zondag 30 juni begint weer met een blik naar het verleden met de charmante salonmuziekvoor viool en piano van Kreisler. Daarna hoort u twee van de meest invloedrijke werken van de 20e eeuw.
Schönberg’s Verklärte Nacht, een symfonisch gedicht voor strijksextet gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Richard Dehmel, is een reis van donker naar licht, waar liefde de wanhoop overwint.
Messiaen “Quatuor pour la fin du Temps” werd geschreven terwijl de componist als gevangene zat in een Duits kamp in 1940. De première van het werk vond plaats in het kamp, en werd het symbool van de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog, en tegelijkertijd een humanistisch monument waar de menselijke ziel de gruwelijkheden transcendeert en naar het hogere stijgt.