Editie 2020 gaat door!

21 augustus Emmadorp | 22 augustus Groede | 23 augustus Terneuzen

Zie Programma 2020 voor alle informatie en programmawijziging.

Mathieu van Bellen

Viool

http://mvanbellen.wixsite.com/mathieuvanbellenmathieu van bellen

Mathieu van Bellen uit Hulst begon zijn vioolstudie in België bij Nico Baltussen, en vervolgde zijn opleiding bij Jan Repko aan het Conservatorium van Amsterdam en Chetham’s School of Music in Manchester. Die opleiding werd hem mogelijk gemaakt door een studiebeurs van De VandenEnde Foundation in Amsterdam.

In Londen studeerde hij bij Itzhak Rashkovsky, en in Berlijn aan de Hochschule für Musik bij Ulf Wallin. Hij volgde masterclasses bij o.a. Ida Haendel, Shlomo Mintz, Pinchas Zukerman, Maxim Vengerov en Bernard Greenhouse.

Hij was laureaat van onder andere de internationale Yehudi Menuhin Competition en de Wieniawski Competition en in Nederland van het Prinses Christina Concours en het Oskar Back concours. Verder won hij de MBF, RPS Emily Anderson Prize, de Philharmonia Martin Musical Scholarship Funds Awards en Making Music Awards. Ook kreeg hij de Bach Prize en werd hij String Player of the Year 2008 op de Royal College of Music.Hij gaf concerten in Europa, Azie en in the VS, hij speelde op grote muziekfestivals zoals de Festspiele MV in Duitsland en deed mee aan kamermuziekfestivals in heel Europa.

Hij deed een aantal radio en televisie optredens, en hij speelde in zalen zoals de Purcell Room in het Southbank Centre, de Royal Festival Hall in London, het Concertgebouw in Amsterdam, het Tel Aviv Opera House en het Megaron in Athena waar hij speelde met het Nationaal Orkest van België, het Holland Symfonie Orkest, de Southbank Sinfonia en het Camerata Athena.

Mathieu is de oprichter en artistiek leider van het Scaldis Kamermuziek Festival in Zeeland, dat elk jaar in mei wordt gehouden.In 2015 won hij de Grachtenfestival Prijs. Van Bellen is violist in het veelgeprezen Busch trio. Dit trio won in 2016 de prestigieuze Anton Kersjes Prijs, en gaf o.a. concerten in Concertgebouw en Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam, BOZAR en Flagey te Brussel, Wigmore Hall in Londen. Ze waren Artist in Residence op de Queen Elisabeth Music Chapel te Waterloo.

In 2017 werd hij benoemd tot artistiek directeur van het Reizend Muziek Gezelschap, als opvolger van Christiaan Bor. In 2017 ontving Mathieu het Ereburgerschap van de Gemeente Hulst, voor zijn inzet voor jeugd en muziek in Zeeuws-Vlaanderen. Mathieu van Bellen speelt op de ex-Adolf Busch G.B. Guadagnini viool (Turijn 1783) en met een strijkstok van Dominique Peccatte, die hem door private sponsoren in bruikleen werden gegeven, waarvoor hij zeer erkentelijk is.

Maria Milstein

Viool

mariamilstein.com  maria milstein

Maria Milstein (Moskou, 1985) studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Ilya Grubert en in Londen bij David Takeno. Zowel haar bachelor- als haar masterdiploma behaalde ze met hoogst mogelijke onderscheiding. Van 2011 tot 2014 was ze ‘Artist in Residence’ in de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar ze bij Augustin Dumay studeerde.

Maria heeft prijzen gewonnen op belangrijke internationale concoursen als “Città di Brescia” en “Premio Rodolfo Lipizer” in Italië, het ARD Concours in Munchen en het Internationale Kamermuziek Concours van Lyon met het Van Baerle Trio, het Vriendenkrans Concours en de Kersjes Prijs in Nederland, evenals met het Van Baerle Trio. In februari 2016 ontving Maria de prestigieuse Borletti-Buitoni Trust Fellowship.

Maria treedt veelvuldig op in binnen- en buitenland, en heeft met orkesten als het Nationaal Orkest van België, het Vlaams Radio Orkest, het Koninklijke Kamerorkest van Wallonië en Amsterdam Sinfonietta gesoleerd. In 2017 maakte Maria haar debuut bij het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Vasily Petrenko. In januari 2015 is de CD « Sounds of War » verschenen met sonates van Poulenc, Janáček en Prokofiev, opgenomen met pianiste Hanna Shybayeva voor Cobra Records; dit album is lovend door de Nederlandse en internationale pers ontvangen, en heeft de Edison Klassiek in de categorie Kamermuziek gewonnen.

Maria heeft met dirigenten als Michel Tabachnik, Jean-Jacques Kantorow, Christian Arming, Christopher Warren-Green, Alexander Rudin, Reinbert de Leeuw en Ivan Meylemans gewerkt. Ze wordt tevens zeer gewaardeerd als kamermusicus, en speelt samen met gerenommeerde collega’s als Elisabeth Leonskaja, Gary Hoffman, Hannes Minnaar, Philippe Graffin, Liza en Dmitri Ferschtman en Alexander Kniazev.

Samen met pianist Hannes Minnaar en cellist Gideon den Herder vormt Maria het Van Baerle Trio, één van Nederlands meest succesvolle kamermuziekensembles. Het trio heeft de hoogste prijzen op het ARD Concours in München en op het Internationale Kamermuziek Concours van Lyon gekregen, en heeft in Nederland zowel het Vriendenkrans Concours als de Kersjes Prijs gewonnen. Ook maakte het Trio in 2014 de ECHO Rising Stars Tour, een tournee langs Europa’s meest belangrijke concertzalen (o.m. Musikverein in Wenen, BOZAR in Brussel, Kölner Philharmonie, Cité de la Musique in Parijs, Barbican in Londen). Hun debuut CD met trio’s van Saint-Saëns, Loevendie en Ravel werd met een Edison Klassiek 2013 bekroond. In september 2014 verscheen hun tweede CD met Trio’s van Mendelssohn op Challenge Records.

Maria's eigen debuut CD "Sounds of War", opgenomen met pianist Hanna Shybayeva voor Cobra Records en met Sonates van Poulenc, Janáček en Prokofiev, ontving lovende kritieken in de internationale pers en won de Edison Klassiek Prijs 2015 in de categorie "beste kamermuziekalbum". In oktober 2017 verscheen haar tweede album "La Sonate de Vinteuil", opgenomen met pianiste Nathalia Milstein, op het Franse label Mirare.

Maria speelt op een viool van Michel Angelo Bergonzi (Cremona, ca. 1750), in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds en doceert aan het Conservatorium van Amsterdam.

In januari 2018 kreeg Maria Milstein de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.

Nathalia Milstein

Piano

www.nathaliamilstein.com

Nathalia2Foto: © Frances Marshall Photography

Nathalia Milstein, geboren in 1995 in een familie van muzikanten, begon met pianospelen op 4-jarige leeftijd met haar vader Serguei Milstein. Vanaf 2009 studeerde ze in zijn klas aan het Conservatorium van Genève, waar ze in 2012 haar diploma met onderscheiding behaalde. In 2013 begon Nathalia in de klas van Nelson Goerner aan de Hogeschool voor Muziek in Genève.

In mei 2015 begon Nathalia haar internationale carrière door de 1e prijs te winnen tijdens de Internationale Piano Competitie in Dublin. Als de eerste vrouwelijke winnaar sinds de oprichting van de Competitie kreeg Nathalia optredens in heel Europa en Noord-Amerika, in de meest prestigieuze zalen, zoals het Nationale Concertgebouw in Dublin, de Carnegie Hall in New York, de Wigmore Hall in Londen en het Gewandhaus in Leipzig.

Nathalia heeft prijzen gewonnen op verschillende competities: ze ontving de eerste prijs op de «Flame» Jeugdcompetitie in Parijs en driemaal achter elkaar de eerste prijs met onderscheiding tijdens de jaarlijkse competitie van het Conservatorium van Genève (2010, 2011 en 2012) ). In 2011 won Nathalia de Eerste Prijs in de categorie «16 en jonger» in de Vierde Manchester Internationale Concert Competitie Voor Jonge Pianisten, waar ze het Chopin 1e pianoconcerto in E minor speelde met de Manchester Camerata. In 2013 ontving ze de Tweede Prijs in het Grand Concours International de Piano in Corbelin (Frankrijk) en in mei 2014 de Eerste Prijs in de categorie "Jonge Pianisten" van de Adilia Alieva Piano Competitie in Gaillard (Frankrijk).

Nathalia Milstein heeft masterclasses gevolgd bij gerenommeerde professoren zoals Elena Ashkenazy, Krzysztof Jablonski, Jean-Marc Luisada, Vladimir Tropp, Michail Voskressensky, Jan Wijn, Menahem Pressler en Nelson Goerner.
Nathalia treedt op in Frankrijk en in het buitenland en geeft solo recitals en kamermuziekconcerten in heel Europa; ze heeft ook opgetreden voor de Franse televisie en de Nederlandse radio.
Nathalia Milstein volgt momenteel haar Master's degree aan de Hogeschool voor Muziek in Genève in de klas van Nelson Goerner.

Nathalia treedt op in Frankrijk en in het buitenland, geeft soloconcerten en kamermuziekconcerten door heel Europa, met optredens op grote festivals zoals La Roque d'Anthéron, Pianofestival van Lille, New Ross Piano Festival, West Cork Chamber Music Festival of Zaubersee Festival. Sinds enkele jaren speelt ze in duo met haar zuster, violiste Maria Milstein. Hun duo-album "La Sonate de Vinteuil" is uitgebracht op het Franse label Mirare en werd warm onthaald door critici in heel Europa. Nathalia's debuut solo-cd, met werken van Prokofiev en Ravel, werd in maart 2018 uitgebracht op Mirare.

Sinds september 2018 is Nathalia toegetreden tot de studio van Andras Schiff aan de Barenboim-Said Akademie in Berlijn.

Nicolas van Poucke

Piano

nicolaspianist.comNicolasvanPoucke2

Nicolas van Poucke is een van de meest toonaangevende pianisten uit Nederland.

Nicolas begon op zijn 6e jaar met pianoles en studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn en David Kuyken. Hij ontving aanvullende coaching van Martha Argerich, Murray Perahia, Emanuel Axe, Andras Schiff en Stephen Kovacevich.

Hij debuteerde op dertienjarige leeftijd in het Concertgebouw en heeft sindsdien opgetreden in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië, Bulgarije, Griekenland, Polen, Canada, Engeland en in de VS.

Nicolas won in 2006 de eerste prijs van het Princes Christina Concours en in hetzelfde jaar, de Steinway & Sons International Piano Competition waar hij tevens de publieksprijs kreeg.

In 2009 won hij de prijs voor de “best interpretation of a work of J.S. Bach” op de European Union Piano Competition in Praag en in 2010 won hij de hoogste prijs in zijn leefstijdscategorie op het Nationale Pianoconcours in Amsterdam.

In 2013 won Nicolas in het Concertgebouw zowel de Eerste Prijs als de Publieksprijs van het Grachtenfestival Conservatorium Concours waarna hij tijdens het Grachtenfestival een concert gaf met Igor Roma, dat op televisie werd uitgezonden. Hij speelde op tal van festivals zoals KrzyzowaMusic, Festpiele Mecklenburg-Vorpommern, The Verbier Festival en Janine Jansen's Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht.

Het in 2013 verschenen het debuutalbum van Nicolas getiteld “I believe in Bach, the Father, Beethoven, the Son and Brahms, the Holy Ghost of Music” werd door de Nederlandse pers enthousiast ontvangen. De Volkskrant gaf het 4 sterren en schreef: “Een cd die je bij je lurven grijpt door een ontzagwekkende concentratie en een mooi ontwikkeld gevoel voor timing”; het NRC Handelsblad prees het album met: “Van Poucke eert de 3 B’s met bravoure…..hij doet recht aan Brahms’ ronkende dieptes…” en het Haarlems Dagblad: “Het spel van Nicolas is vol van respect voor en van ideeën om de oude meester tot leven te brengen”.

Nicolas is een getalenteerd en gepassioneerd kamermusicus en treedt veelvuldig op met zijn zus, de celliste Ella van Poucke, met een breed repertoire reikend van Bach tot Schnittke en Messiaen. Hij werkt ook regelmatig samen met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest en heeft gewerkt met de Amsterdam Chamber Music Society en bekende musici zoals Colin Carr, Christiaan Bor, Gil Sharon, Andreas Reiner, Jean-Claude vanden Eynden, Igor Roma en Walter Delahunt.

In het seizoen 2017/18 vond onder andere de release van Van Poucke's tweede album met Chopin sonates en een Chopin-recital in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam plaats.

Nicolas woont in Amsterdam met zijn vriendin en hun twee kinderen.

 

Dudok Quartet

dudokquartet.com/

 Dudok Quartet Amsterdam Photo 010 Marco BorggreveFoto: © Marco Borggreve

Het Dudok Quartet Amsterdam zet zichzelf op de kaart als een van de meest creatieve en veelzijdige kwartetten van zijn generatie. Met als missie “sharing the heart of music”stelt het Dudok Quartet unieke en eclectische programma’s samen,waarmee het op nieuwe en inventieve manieren zijn publiek weet te bereiken. Het kwartet is constant op zoek naar nieuwe connecties en dwarsverbanden binnen muziek, in een repertoire dat reikt van Ligeti, Sjostakovitsj en Weinberg tot aan Mendelssohn, Mozart en Beethoven.

Met deze intelligente benadering en gedurfde programmeerstijl spelen ze ook geregeld eigen arrangementen voor strijkkwartet, van onder andere werken van Gesualdo, des Prez en Brahms. Samenwerkingen vormen daarnaast een belangrijk deel van de programmering van het kwartet.Onder recente partners bevinden zich Pieter Wispelwey, Alexei Lubimov, Hannes Minnaar, Dmitri Ferschtmann, Erik Bosgraaf en Annelien van Wauwe.Het Dudok Quartet Amsterdam trad op in veel van Europa’s grootste zalen en festivals, waaronder het Konzerthaus in Wenen, het Beethoven Haus Bonn, De Doelen Rotterdam, Carinthischer Sommer Festival, Grachtenfestival, West Cork Chamber Music Festival, Festival Quatuors à Bordeaux en de String Quartet Biënnale Amsterdam, naast regelmatige optredens in zowel het Concertgebouw als het Muziekgebouw in Amsterdam.

Het kwartet maakte in januari 2018 zijn debuut in de Verenigde Staten op het Northwestern University Winter Chamber Music Festival, en in de nabije toekomst zal het kwartet debuteren in Park Avenue Armory in New York. Hoogtepunten van het seizoen 2018/19 omvatten onder andere optredens in Milaan, Mantua, Venetië, Utrecht en Rotterdam, een terugkeer naar zowel het Concertgebouw als het Muziekgebouw in Amsterdam en optredens tijdens het Streichquartett Festival in Heidelberg en. In 2015 verschenen de eerste opnames van het Dudok Quartet Amsterdam bij het label Resonus Classics.

“Métamorphoses” verkent de thematiek van innovatie in muziek, aan de hand van werken van Ligeti, Haydn en Brahms. Het album werd bekroond met een “Editor’s Choice” in Gramophone, en The Guardian roemde het kwartet om zijn “lenige, levendige klank en alerte opmerkzaamheid voor structuur en details”. Het tweede album uit 2017, genaamd “Labyrinth”, verkent het gebruik van contrapunt in werken van Mozart, Ligeti en Bach en werd eveneens zeer lovend ontvangen door de pers. Hun meest recente album “Solitude” (2018) combineert werken van Mendelssohn, Weinberg en Sjostakovitsj in een programma over de verwerking van verlies en eenzaamheid. The Strad roemde het album als “een intense luisterervaring die je op het puntje van je stoel houdt.”

Andere recente projecten omvatten de wereldpremière van Kaija Saariaho’s opera Only the Sound Remainsmet Philippe Jaroussky en de Nationale Opera en een samenwerking met productiehuis Oorkaan en regisseur Rosabel Huguet waarin Beethovens late strijkkwartet opus 132 toegankelijk gemaakt is voor kinderen vanaf zes jaar. Dit concert klonk al in alle grote concertzalen in Nederland en zal verder spelen in het Konzerthaus in Wenen, Festspielhaus Baden-Baden, de Elbphilharmonie en Flagey in Brussel.

De leden van het Dudok Quartet Amsterdam leerden elkaar kennen in het Ricciotti Ensemble en studeerden bij de leden van het Alban Berg Quartett aan de Hochschule für Musik in Keulen en vervolgens aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie bij Marc Danel. Andere belangrijke docenten waren Eberhard Feltz, Peter Cropper (Lindsay Quartet), Luc-Marie Aguera (Quatuor Ysaÿe),Stefan Metz en Reinbert de Leeuw. Naast de Borletti-Buitoni Trust Award 2018 won het kwartet prijzen op het internationaal strijkkwartetconcours in Bordeaux en op het Joseph Joachim Internationaal kamermuziekconcours in Weimar. In 2014 ontving het kwartet de prestigieuze Kersjesprijs.

Het kwartet speelt op instrumenten die ze in bruikleen hebben van het Nationaal MuziekinstrumentenFonds (NMF); violen van Francesco Goffriller en Vincenzo Panormo, een altviool van Max Möller en een cello van Jean-Baptiste Vuillaume.

Willem Marinus Dudok (1884 –1974), naamgever van het kwartet,was een bekende Nederlandse architect. Ook was hij een groot muziekliefhebber: hij kwam uit een muzikale familie en componeerde in zijn vrije tijd. ‘Meer dan aan alle bouwkunstenaars heb ik aan de componisten te danken’, schreef hij. ‘Ik voel diep de gemeenschappelijke basis van de muziek en de architectuur: ze ontlenen immers beide haar waarde aan de juiste maatverhoudingen.'

judith 1

Judith van Driel

Viool

marleen 2

Marleen Wester

Viool

marie 2

Marie-Louise de Jong

Viola

david 2

David Faber

Cello

Contact

Stichting Scaldis
Kamermuziek Festival

Leeuwerikstraat 20
4561 KM Hulst
+31 (0)6 14 99 89 03
info@scaldisfestival.nl

 ANBI status

IBAN NL23RABO0150071930
BTW nummer: 853645759B01
KVK nummer: 59791594

Laatste nieuwsbrief
Abonneren nieuwsbrief

Zeeuws-Vlaanderen's

 Scaldis kleur

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save